MM016.IMPRESSIONS //

Series // Impressions.

Genre// Contemporary Abstract Art, Reimpressionism.

Europe, 2016-17.

“What seems most significant to me about Impressionism is that we have freed painting from the importance of the subject. I am at liberty to paint flowers and call them flowers, without their needing to tell a story.” // Renoir.

Mid-summer Dream

Impressions passes through the history of art, not as an inevitable sequence of artistic movements, but as changes and reversals of artistic and social conceptions. The artworks in question make passages made of techniques, perceptions, tools and ways of expressing themselves. Matteo Mauro appropriates a great conquest of Impressionism: the freedom to choose an apparently futile subject and to call it simply with his own name, without forcing, without stories to tell. And of this great intuition of Renoir are the works of the series: Roses on Yellow Skies or Lilies to watch in their phenomenological beauty. But nothing forbids that each of them has a singular evocative power; the dream, a season, a state of mind, a Shakespearean call. Impressionism has a second life in the abstract works of Matteo Mauro, it lets itself be crossed by digital and computational art to make itself Reimpressionism or contemporary Impressionism. New perceptions are added to the original ones which, preserved in the traits, amplify and renew the visual experience.

Lilies

Roses on Yellow Skies
Roses on Yellow Skies, detail
Spring

[Italian] I dipinti della serie ‘Impressions’ sono degli interventi artistici che si ispirano alle note tecniche pittoriche dell’Impressionismo novecentesco, alle quali vengono aggiunte nuove possibilità di espressione digitale. I pittori impressionisti del XIX secolo riconsiderano l’arte del dipingere la natura, catturandone la risposta dei sentimenti umani in opere caratterizzate da piccole, sottili e distinguibili pennellate. L’effetto era enfatizzare la percezione dell’artista, piuttosto che la realtà dettagliata. La dinamicità e l’impermanenza della materialità divenivano, così, elementi cruciali dell’esperienza visiva. In ‘En-Plein Air’, Matteo Mauro vede la possibilità di aprire un dialogo tra l’Impressionismo tradizionale e le tecnologie attuali. Il processo di pittura inizia con un’analisi ed una comprensione del concetto e dei metodi di pittura del movimento impressionista. Nell’opera finale, la fonte storica non viene cancellata, ma diventa una parte fondamentale della nuova creazione. I tratti del dipinto originale sono talvolta celebrati e conservati, altre volte trasformati in un nuovo linguaggio astratto che formalmente solleva o erode gli strati della pittura del XIX secolo. La costante crescita di nuove e vecchie pennellate dà un’illusione pittorica di movimento e spontaneità. Se l’Impressionismo è considerato il primo passo verso la rivoluzione della pittura moderna, questa serie di opere esalta questo passaggio, permettendo alla storia di continuare a fluire attraverso l’attuale rivoluzione digitale.

Process //


#Reimpressionism, #Computational Art, #Digital Impressionism, #Abstract Art.