Series // Excessive Portraits.
Collaboration with Ryan Burke.
London and New York, 2018.
‘It seems that people wait for excessive manifestations of human beauty. My intent is to capture its power to attract and dissolve it in to the purity of formless abstraction.’
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Ryan Burke is a Photographer, Make Up, & Visual Artist exploring the ever-evolving relationship between makeup, styling, and photography to create unique expressive characters unrelated to any particular culture, society, race, religion, or gender.
‘Excessive Portraits’ is a ongoing painting series by the artist Matteo Mauro, who, by collaborating with various photographers, speculates around the meaning of ‘portraiture’. The artist wonders if portraiture is a technical representation and measurable performance of copying facial forms and expressions, or rather a process of absorption and reinterpretation of feelings into formless abstraction; a representation of hidden meanings and unmeasurable sensations. Hence, the process behind the painting of these portraits is based upon the dissolution of the image. The results are portraits which hold the essence of the initial photographs, but in which the figure is not recognisable. These paintings aim to break the boundaries of a tangible fixed image, too close to reality and too far from dreams. The contrast between the mathematical calculation of the photograph content and its loose re-composition, makes ‘Excessive Portraits’ a series of distinctive abstract paintings, at which the viewer wants to stare, to float his eyes from the source photograph over to the reinterpretation of it. Thus, the artist, constructs a strong message and provides and alternative to the classical significance of the term portrait, but also shakes up our dependency to excessive manifestations of formal human attractiveness.
[Italian] La serie Excessive Portraits prosegue, arricchendosi del contributo di un altro artista, Ryan Burke. La collaborazione tra Matteo Mauro e il fotografo, truccatore e artista visivo risulta particolarmente fruttuosa per una comunanza d’intenti che si concretizza nelle opere di questo progetto. Burke usa mezzi espressivi differenti per esplorare le relazioni metamorfiche e in continua evoluzione tra lo stile, il trucco e la fotografia al fine di creare personaggi in grado di superare qualsiasi confine che classifica e limita l’identità, legandola esclusivamente a genere, razza, cultura e religione. Aphrodite, Nemesis e Midas sono ritratti eccessivi in quanto attuano questo superamento su due versanti: al di là degli stereotipi dettati da genere, razza, cultura e religione, sfuggono a ogni classificazione superficiale ed eccedono rispetto alla concezione tradizionale di ritratto. Matteo Mauro con il prezioso contributo di Ryan Burke continua a indagare tra le pieghe di quella che potrebbe sembrare una semplice riproduzione di volti. E la reinterpreta attraverso astrazioni informi e processi che dissolvono le fotografie originarie. Le figure ottenute nelle opere – in quanto irriconoscibili – riluttano a ogni classificazione banale e restituiscono, superando una sterile rappresentazione realistica e tangibile, le emozioni e le sensazioni provenienti dai soggetti protagonisti.
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